جبران خسارت آتش سوزی در ساختمان(ماده 14)

مسئولیت جبران خسارت آتش سوزی در ساختمان با چه کسی است؟

قانون 14 تملک آپارتمانها و بیمه آتش سوزی در ساختمان

آتش سوزی در ساختمان یکی از خطراتی است که همیشه هیئت مدیره یک ساختمان را به چالش خواهد کشید و از آنجاکه نمی توان زمان وقوع این چالش را تخمین زد پس در نتیجه هیئت مدیره یا مدیر ساختمان میبایست همیشه تمهیداتی  برای این امر در نظر داشته باشد.

مدیریت ساختمان های مسکونی به دلیل داشتن مسئولیت ها و وظایف گوناگون یک تعهد بسیارچالش برانگیز می باشد،میتوان به صراحت عنوان کرد که مطلع نبودن ازاین وظایف و قوانین،بی شک  شما را دچار مشکلات بزرگی خواهد نمود.

ما درمجموعه ایران اس بی تی

قصد داریم که در این مقاله شما عزیزان را با مطالبی آشنا سازیم که برای تصمیم قبول مسئولیتمدیریت یک ساختمان  بسیار حائز اهمیت بوده وبه عنوان یک مدیر ساختمان ویا یک فرد دلسوز در ساختمان بهتر است از آنها اطلاع کافی داشته باشید

آنچه که در این مقاله خاهیم آموخت

انواع بیمه های ساختمان از شروع ساخت تا سکونت


قوانین مربوط به ساختمان در زمان آتش سوزی


وظایف مدیر ساختمان در زمان وقوع آتش سوزی


نحوه مدیریت بحران در ساختمان در اثر وقوغ آتش سوزی


مسئول جبران خسارت آتش سوزی درساختمان


تجهیزات مرتبط مقابله با آتش سوزی ساختمان


نحوه محاسبه سهم هر مالک در بیمه نمودن ساختمان

 مسئولیت آتش سوزی درساختمان

در قانون تملک آپارتمانها مسئولیت جبران خسارت آتش سوزی در ساختمان به عهده مدیرساختمان است .چراکه مدیرساختمان به عنوان یکی از مسئولیت های قانونی خود موظف می باشند که ساختمان رادر قبال آتش سوزی بیمه نمایند .بیمه آتش سوزی ساختمان اجباری بوده و در صورت بروز آتش سوزی در ساختمان و بیمه نبودن ساختمان در قبال آتش سوزی،مسئولیت جبران خسارت به عمل آمده از آتش سوزی با مدیریت وقت ساختمان می باشد.

بر طبق ماده 14 قانون تملک آپارتمان ها

درصورت عدم اقدام به بیمه نمودن ساختمان و بروز آتش سوزی در ساختمان مدیر و یا مدیران ساختمان مسؤول جبران خسارات وارده به ساختمان می باشند.

مدیر،مدیریت و یا هیئت مدیره ساختمان مکلفند تمام بنا و سرمایه ساختمان (تجهیزات ساختمان ) را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند.

آشنایی بیشتر مدیر ساختمان با انواع بیمه های مربوط به ساختمان

اگر شما هم یک مدیرساختمان هستید بهتراست که با انواع بیمه نامه های مربوط به ساختمان به خصوص مجتمع های مسکونی بیشتر آشنا شوید چراکه یکی از وظایف مدیر ساختمان می باشد.

 بیمه های ساختمان به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود

1 )بیمه نامه های مربوط به مراحل ساخت یک ساختمان

الف ) بیمه مسئولیت مدنی کارفرما در قبال کارگران

این بیمه نامه افرادی را که در پروژه ساختمانی ازابتدای مرحله گود برداری  تا قبل از تحویل ملک در آن ساختمان مشغول به کار می باشند را تحت پوشش قرار می دهد.دراین بیمه نامه بیمه گر تعهد دارد که در صورت بروز هرگونه حادثه ای که منجر به صدمات جانی هریک از افراد مشغول کار در آن پروژه باشد را با توجه به میزان تعیین شده در بیمه نامه جبران خسارت نماید

ب ) بیمه مسئولیت مدنی بیمه گذار ناشی از اجرای عملیات ساختمانی در قبال اشخاص ثالث

این بیمه نامه همانطور که از عنوانش پیداست بیمه گذار را در قبال حوادثی که در حین عملیات ساختمانی رخ میدهد بیمه می نماید.حوادثی از قبیل آسیب به ساختمان های کناری و یا آسیب دیدن فردی ثالث که در اثر انجام عملیات ساختمان سازی سازنده آسیب ببیند،در صورتی فرد آسیب دیده  جزو افراد آن پروژه  نبوده باشد مانند افتادن مصالح بر سر رهگذران، نشست خیابان بر اثر گود برداری ،آسیب دیدن تجهیزات شهری مانند لوله های فاضلاب ویاغیره

2 )بیمه نامه های مربوط به ساختمان های تکمیل شده ودارای ساکن

الف ) بیمه آتش سوزی ، سیل ،زلزله وطوفان

درمیان این بیمه ها بیمه آتش سوزی اجباری بوده و مدیر ساختمان موظف به بیمه نمودن ساختمان در قبال خسارت های به عمل آمده در اثر آتش سوزی می باشد.این بیمه نامه صرفا بنا و تجهیزات ساختمان را پوشش می دهد و جبران خسارت وارده به اثاث و لوازم داخل واحد ها به صورت جداگانه بر روی بیمه نامه اضافه و محاسبه می گردد.در شرایط فعلی سال 1402تحت پوشش قراردادن لوازم واثاث هر واحد نزدیک به 10درصد به مبلغ حق بیمه اضافه می نماید. در واقع هر واحد مسکونی میتواند به صورت جداگانه ملک خود را در قبال اثاث وخسارت وارده به همسایگان مجاور خود نیز بیمه نماید

ب ) بیمه مسئولیت مدنی آسانسور

آسانسور قلب هر ساختمان و یکی از پر مصرف ترین تجهیزات می باشد. با توجه به مصرفی بودن قطعات آسانسور تعمیر و نگه داری از آن بصورت سرویسهای ماهانه به عهده هیئت مدیره خواهد بود.

به عنوان مدیر یک ساختمان مطلع باشید ،در صوتی که ساختمانی مجهز به آسانسور می باشد بیمه مسئولیت مدنی آسانسور نیز برای آن ساختمان اجباری می باشد.حال اگر آسانسور از نوع باری باشد یا نفر بر ،تفاوتی در وظیفه ای که قانون گذار بر دوش مدیر ساختمان نهاده کم نخواهد کرد و در صورتی که از  آسانسور ساختمان هرگونه استفاده ای می گردد باید تحت پوشش بیمه قرار گرفته شود.

ج ) بیمه مسئولیت مدنی هیئت مدیره یا مدیر ساختمان در قبال اشخاص ثالث

این بیمه نامه اجباری نبوده ولی از آنجاکه برطبق قانون هیئت مدیره یا مدیر ساختمان مسئولیت جبران خسارت افرادی میباشند  که در حین کار در ساختمان دچار آسیب جانی ومالی شده اند مانند تعمیر کار آسانسور ویا حتی افتادن سنگ بنای ساختمان بر روی ماشین های پارک شده در کنار ساختمان، تصمیمی عاقلانه میباشد که هیئت مدیره ساختمان را تحت پوشش این بیمه نیز قرار دهند

یک ته‌سیگار عامل آتش سوزی بیمارستان گاندی!

وقوع یک آتش سوزی عظیم به واسطه یک ته سیگار

بیمه آتش سوزی در ساختمان

آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها با اصلاحات بعدی‌:

وظیفه قانون گذار وضع قوانین در مورد مسایل کشور بوده و با توجه به گستردگی هر موضوع قوانینی را به صورت  ماده و تبصره های مربوطه ایجاد نموده و دولت و یا نهاد مربوطه را موظف به اجرای ماده های آن می نماید.از آنجا که این قوانینبه صورت کلی بوده ودر شرایط متفاوت اجرایی نیاز به تفسیر وایجاد شرایط گوناگون میباشد نهاد مجری با ایجاد آیین نامه های اجرایی اقدام به لحاظ نمودن شرایط جانبی مینماید .

قانون تملک آپارتمانها را در 14 ماده تعیین گردیده است .

وظیفه دولت به عنوان قوای مجریه شرح ،گسترش و اجرای قوانین مصوبه می باشد.دولت با توضیع آیین نامه های اجرایی قوانین مصوبه به اجرای آن عمل می نماید.

ماده ۲۰ قانون تملک آپارتمانها

در ماده 20 قانون تملک آپارتمانها به طور مشخص عنوان گردیده است :

مدیر یا مدیران ساختمان مکلفند تمامی بنای ساختمان را به عنوان یک واحد در مقابل آتش‌ سوزی بیمه نمایند

آتش سوزی در ساختمان

ماده 4 قانون تملک آپارتمانها

در زمان خرید بیمه آتش سوزی در ساختمان بر طبق ماده 4 قانون تملک آپارتمانها سهم هر یک از مالکین (شرکا)به تناسب سطح زیر بنای اختصاصی آنها به وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکا اخذ و جهت بیمه نمودن ساختمان در قبال آتش سوزی به شرکت بیمه گر پرداخت خواهد شد. در صورت عدم اقدام و بروز آتش سوزی در ساختمان ،جبران خسارات وارده به عهده مدیر و یا مدیران وقت ساختمان می باشد.

فصل دوم‌: اختیارت و وظایف مدیر ساختمان ویا مدیران‌ 

بر طبق قانون تملک آپارتمانها بیمه نمودن لوازم داخل هر واحد در قبال آتش سوزی در ساختمان به عنوان مسئولیتی اجباری برای مدیر و یا هیئت مدیره ساختمان نبوده ولی به دلیل آنکه درصد چندانی به مبلغ حق بیمه کلی ساختمان در قبال آتش سوزی اضافه نمی گردد ،بهتر است مدیر و یا هیئت مدیره ساختمان لوازم داخل ساختمان را نیز در قبال آتش سوزی بیمه نمایند.

بیمه آتش سوزی ساختمان و بیمه سیل و زلزله

در بیمه آتش سوزی ساختمان حوادثی دیگری را همچون سیل و زلزله میتوان لحاظ کرد و ساختمان را در برابر این حوادث نیز بیمه نمود تا در صورت وقوع این حوادث ،مالکین ساختمان با خیالی آسوده بتوانند خسارت های واده به ملک خود را توسط  شرکت بیمه گر جبران نمایند

تحت پوشش قرار دادن ساختمان در قبال سیل و زلزله بر خلاف بیمه آتش سوزی ساختمان ،توسط مدیر یا مدیران ساختمان اجباری نبوده و در صورت بیمه نبودن ساختمان در برابر سیل و زلزله و بروز خسارت به هر یک از قسمت های ساختمان بر اثر سیل و یا زلزله هیچگونه مسئولیتی برعهده مدیر و یا هیئت مدیره ساختمان نمی باشد.

استفاده از اکسس کنترلSBT در زمان وقوع آتش سوزی در ساختمان

وظایف مدیر ساختمان

 

بر طبق قوانین استفاده از آسانسور در زمان آتش سوزی در ساختمان ممنوع بوده و در صورتی که مدیر ساختمان بر حسب شرایط پیش رو استفاده از آسانسور را خطرناک تشخیص دهد موظف به خاموش نمودن آسانسور بوده و ساکنین نیز با توجه به اینکه مسئولیت مدیریت این بحران به عهده مدیر ساختمان می باشد ،می بایست از راه پله های ساختمان ویا از پلکان های اضطراری جهت خروج از ساختمان استفاده نمایند.

قراردادن وسایل غیر ضروری در راه پله ها

قرار دادن وسایل های اضافی در راه پله های ساختمان به خصوص پله های فرار ممنوع می باشد.ولی در صورتی که در زمان آتش سوزی به صلاحدید مدیر ساختمان استفاده از آسانسور برای تخلیه ساختمان خطری برای ساکنین نداشته باشد مدیرساختمان  می تواند اکسس کنترل ویا سیستم های کنترل تردد نصب شده بر روی آسانسور را غیر فعال نماید تا مانعی جهت خروج اضطراری ساکنین و نیز ورود نیروهای امدادی در ساختمان وجود نداشته باشد.

پیشگیری همیشه راه کم هزینه تری نسبت به درمان است

اگر شما هم خود را یک مدیر ساختمان موفق میدانید “هیچگاه ” تاکید میکنم “هیچگاه ” از نفر اول صف پیشگیری از یک آتش سوزی هولناک غافل نشوید. این نفر اول را به جرات میتوان سیستم اعلام و اطفای حریق یک ساختمان دانست.

اگر هنوز به اهمیت  سیستم اعلام حریق در ساختمان خود پی نبرده اید یا اینکه مجهز نمودن ساختمان را به این سیستم کاری بیهوده میدانید فقط کافی است که تصور کنید در یکی از واحد های ساختمان ،کودکی بدون حضور والدین در اثر یک بی احتیاطی کوچک گوشه ای از آشپزخانه را آتش زده باشد.مطمئن باشید در صورت مجهز نبودن ساختمان به سیستم اعلام حریق ،تا مطلع شدن سایرینو اقدام به خاموش سازی آتش اتفاقات هولناکی به وقوع خواهد پیوست

یک مدیر ساختمان موفق برای ایجاد یک شرایط استاندارد در ساختمان هیچگاه ازنکاتی این چنین غافل نمی باشد.البته بررسی منظم واطمینان از کارکرد صحیح سیستم اعلام حریق از اهمیت بالاتری برخوردار می باشد

کپسول های آتش نشانی در ساختمان

یکی دیگر از وظایف مدیر ساختمان تهیه و نصب کپسولهای آتش نشانی در ساختمان می باشد. در صورتی که قصد دارید ساختمان خود را به کپسول های آتش نشانی مجهز نمایید 2نکته اساسی رافراموش نکنید.

1 ) یاد آوری برای خود ویا هیئت مدیره قرار دهید تا شارژ سالیانه  کپسول ها فراموش نشود تا در مواقع نیاز بتوان به نحو احسنت از آنها استفاده نمود.

2 ) به عنوان یک میرساختمان موظف می باشید که نحوه استفاده از این کپسولها را به ساکنین اموزش دهید

به همین منظور استفاده از اکسس کنترل SBT که مجهز به سیستم SOS و یا غیر فعال سازی اضطراری می باشد از محبوبیت زیادی در بین محصولات موجود در بازار ایران برخوردار است.

تگ هوشمند آسانسور

دستگاه اکسس کنترل وای فای مدل A ومدل B  از محصولات SBT بدلیل داشتن نرم افزار اندروید مجهز به سیستم غیر فعال سازی اضطراری دستگاه بوده و از این جهت به یکی از محبوب ترین اکسس کنترل های موجود در ایران تبدیل شده است

کنترل تردد آسانسور

اکسس کنترل  یا همان دستگاه کنترل تردد SBT یکی از بروزترین سیستم های مدیریت و کنترل ورود و خروج  افراد در یک ساختمان می باشد و با استفاده از این سیستم ها که هزینه ای در حدود 1 میلیون خواهد داشت می توان بدون حضور یک نگهبان برای ساختمان از ورود افراد غریبه  و غیر آشنا به ساختمان جلوگیری نمود. همچنین مدیر ساختمان با استفاده از امکاناتی همچون زیر یک دستیار شبانه روزی در تیم مدیریت ساختمان داشت.

ثبت و گزارش آنلاین تردد های انجام شده

اکسس کنترل با امکان ثبت گزارش

کلید های الکترونیکی غیر قابل کپی

تگ غیر قابل کپی

بالا بردن امنیت ساختمان ومدیریت پرداخت شارژ

دستگاه شارژ ساختمان

 


اکسس کنترل آسانسور SBT
اکسس کنترل وای فای مدل A مناسب و سازگار با تمامی آسانسور ساختمان ها

 

همچنین شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر مانند مبالغ و شرایط انواع بیمه نامه ها با کارشناس بیمه مجموعه در ساعات کاری با شماره تلفن09377559460 تماس حاصل نمایید

نوشته های مرتبط

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید شما خالی استبازگشت به فروشگاه